niedziela, 4 października 2015

Nauka jazdy - gymkhana

Całkiem przez przypadek znalazłem na YouTube filmik, pokazujący niesamowicie sprawnego japońskiego kierowce motocykla - film ten oglądałem dziesiątki razy będąc przy tym pod ogromnym wrażeniem.



Po nitce do kłębka doszedłem, że jest to gymkhana - narodowy sport motocyklowy japończyków. To, co japończycy potrafią wyczyniać z motocyklem przechodzi ludzkie pojęcie :) Poniżej zawody japońskich policjantów na deszczu:



A dla tych, którzy uważają, że chopperami nie da się wykonywać ostrych manewrów przedstawiam amerykańskiego oficera policji na chopperze :)



A tutaj GP8 i Yamaha FJR 1300:


Czym w ogóle jest gymkhana? Wikipedia podaje:

Gymkhana (czyt. "dżymkana") motocyklowa jest dyscypliną sportów motocyklowych polegającą na precyzyjnym pokonaniu toru sprawnościowego oznaczonego pachołkami, złożonego ze slalomów, rotacji i innych figur, w jak najkrótszym czasie i z jak najmniejszą liczbą błędów.

Za błędy uznawane są zazwyczaj: potrącenie pachołka, podparcie się nogą, przewrócenie motocykla i niezmieszczenie się w kopercie mety, karane doliczeniem dodatkowych sekund do czasu przejazdu, a pomylenie trasy i nienaprawienie błędu zazwyczaj powoduje dyskwalifikację zawodnika. Tory przejazdu na każdych zawodach są różne, ujawniane są tuż przed przejazdami konkursowymi, co powoduje dodatkowe utrudnienie związane z zapamiętaniem trasy.

Gymkhana motocyklowa jako dyscyplina powstała w latach 70. w Japonii i w tym kraju ten sport jest najbardziej rozwinięty. Od kilku lat zdobywa popularność w USA, Wielkiej Brytanii i w Polsce. W całym kraju co roku odbywa się kilka-kilkanaście imprez gymkhanowych, ogólnopolskich organizowanych przez Honda Poland oraz lokalnych.

Atrakcyjność Gymkhany polega m.in. na tym że trenowanie jest możliwe bez specjalistycznego przygotowania zarówno motocykla jak i miejsca, zatem jest to sport dostępny dla amatorów. Trening wpływa znacząco na podniesienie umiejętności motocyklisty, a przez to - jego bezpieczeństwo na drodze. Jako że prędkości rozwijane na torze nie przekraczają 25-30 km/h, jest to sport wyjątkowo bezpieczny. Przewrotki są codziennością, ale nie skutkują poważnymi urazami.

Jaki motocykl nadaje się do treningu gymkhany?

Wikipedia podaje, że w gymkhanie radzą sobie motocykle typu naked. Niewielkie rozmiary i masa motocykla ułatawiają pokonanie ciasnych zakrętów, więc maszyny o niewielkich pojemnościach (250cm2) mają często znaczną przewagę nad większymi, szczególnie na krótkich ciasnych torach, które pokonuje się w czasie poniżej minuty. Z kolei jeśli tor zawiera nieco dłuższe proste odcinki pomiędzy skrętami, bardziej doświadczeni zawodnicy efektywniej pokonają taką trasę na motocyklach o nieco większej pojemności (500-600 cm2) których lepsze odejście daje przewagę na odcinkach prostych.

Można znacznie poprawić uzyskiwane wyniki, odpowiednio modyfikując i regulując motocykl. Do najczęstszych przeróbek należą: podniesienie kierownicy, wymiana przedniej i/lub tylnej zębatki w celu zwiększenia przyspieszenia, podniesienie setów, aby nie trzeć nimi o asfalt w złożeniu, usunięcie elementów w celu obniżenia masy. Większość zawodników wyposaża swoje motocykle w gmole lub klatki ochraniające silnik i nogi zawodnika podczas upadków na asfalt.

W Polsce istnieje grupa motogymkhana.pl, która prowadzi treningi gymkhany. Na stronie tej grupy, można znaleźć sporo filmów z treningów, a także kilka wskazówek dotyczących ćwiczeń i oczywiście kontakt :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz