niedziela, 18 października 2015

Nauka jazdy - gymkhana i u-turn po japońsku

Nadal będąc pod wrażeniem japońskich zawodników gymkhany, a także japońskich policjantów na motocyklach, drążąc temat japońskiego u-turn, nawiązałem kontakt ze szkołą gymkhany w USA - moto-gym.com. Spytałem instruktora z tej szkoły, jak to możliwe, że można zawracać o tak wąskim promieniu.

Oto co mi odpowiedział:

Jest to trudna część Gymkhany. To nie jest typowy zakręt przy prędkości, gdzie po prostu kładziemy motocykl w zakręt. Zasadniczo należy trochę zwolnić, przytrzymać tylny hamulec i położyć motocykl. W następstwie tego motocykl zaczyna obracać się niemal wokół tylnego koła. Próbuje się przewrócić, ale łapie się, z powodu obrotu (skrętu). To jest trochę trudne do wyjaśnienia. Motocykl próbuję się przewrócić, lecz ponieważ przednie koło bierze udział w zakręcie (jest skręcone), a tylne koło jest napędzone, więc motocykl łapie się nie przewracając, lecz skręcając dosyć ciasno. Należy skoncentrować się bardziej na tylnym kole, ponieważ ono reguluje obrót. Kierownicę należy maksymalnie skręcić (do blokady) i przechylić (oprzeć) motocykl na tylnym kole, kontrolując skręt. Motocykl nie może być na biegu jałowym, kiedy zamierzasz go położyć. Należy otworzyć lekko przepustnicę, ponieważ tylne koło potrzebuje mocy, aby utrzymać go w ruchu skrętnym, a samą prędkość kontrolować prędkość przy użyciu tylnego hamulca.
Nie używamy w tym czasie sprzęgła!

Również jeśli chodzi o pozycję ciała: utrzymuj pozycję ciała prosto – nie wychylaj się do zewnątrz jak i do wewnątrz – to ważne! Możesz mieć tendencję do przechylania się, łamiąc prostą pozycję, co niektórzy zawodnicy robią, ale jest uważane za złą formę.

Na początku wychylając się będziesz miał wrażenie, że możesz położyć motocykl bardziej, bez tego strasznego uczucia upadku. Jednakże, nie sprawdzi się to przy szybszych manewrach, więc lepiej nauczyć się prawidłowej pozycji, niż nabierać złych nawyków.

To jak kontrolować wolne manewry przy użyciu przepustnicy i tylnego hamulca możecie zobaczyć w moim poprzednim wpisie: "Nauka jazdy - manewrowanie przy niskich prędkościach"

A na koniec kilka przykładów japońskich zawodników i powodzenia przy wcielaniu tego w życie :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz